Stichting Kurt Carlsen

Restauratiestatus: 

  • De laatste loodjes. Ze kunnen nog wel een paar weken voortduren. Tot D-Day 13-06-2013.
  • Op de foto zien we Bart van der Luyt het hoofddek nog een keer in de grijze aflak zetten. Er is de laatste maanden veel op gelopen,ook op de Hiswa in maart en dat is, inmiddels was, te zien. Straks komt het teak blokkenrooster er op. Dat staat al in de teakolie en we dekken dat tijdelijk af. Anders blijven we bezig.
  • De lekkage bij de vulopening van de brandstoftank is afgedicht en we zullen het brandstofsysteem opnieuw moeten testen door het onder druk te zetten met lucht. Piet-Chris is het opperhoofd van deze test.
  • Aan de Zeeëgel wordt flink doorgewerkt door Marc, Peter en Kees jr. Een paar deksels en een paar luchtinlaten en de uitlaat zitten er al weer op.
  • Frans van der Zalm heeft, uit de losse hand, het achterdek in de Nederlandse driekleur afgelakt. Het roer, dat gedeeltelijk mislukt was omdat de verf niet hield (te koud?), volgt daarna.
  • Daarnaast is de tractor ploeg met vader van Dijk, Piet-Chris dus, doende om de recent verworven houten materiaalwagen op te knappen. Het vermoeden is dat het de originele wagen uit Noordwijk is. Welk een toeval. Peter maakte al nieuwe stalen banden voor beide houten wielen. Nu nog de juiste manier verzinnen om dat te bevestigen. Vroeger – in de rijtuigen productie –  werden die banden precies pas gemaakt op het houten wiel en vervolgens werd de band heet gestookt in een groot vuur (hebben we niet!). Het staal zette daardoor flink uit, kon zo gemakkelijk om het wiel worden gelegd en vervolgens werd het snel, met veel water afgekoeld. Zo kromp het zich vanzelf  muurvast om het hout. (Ik heb het zelf niet meegemaakt en ook maar van horen zeggen…..)
  • Cees en Henk storten zich al wat avonden en soms ook overdag op de aanzienlijke hoeveelheid schiemanswerk. De dikke grijplijnen in de voorkuip, alle grijplijntjes buiten aan de romp en de fenderlijnen zijn nu klaar. Met de lanceerlijnen, traditioneel lijkend manilla maar in het echt een polyester lijn, gaat het de goede kant op. Ook het roerophaallijntje, dat over het achterdek loopt, is af.
  • Cees kan dus gelukkig per keer wel een paar dingen van zijn werklijst schrappen.
  • We hopen volgende week de nieuwsbrief en de uitnodigingen voor 13 juni a.s. te kunnen versturen. Dan worden de boot en de tractor en misschien de materiaalwagen gepresenteerd aan Noordwijk.

Benieuwd naar de foto’s van 1 mei, klik dan even hier.